Välkommen!

Välkommen!
En liten blomma måste man få ibland.

tisdag 25 september 2012

BARN UTAN STÖD

Alla har ett bagage. Vissa har mer än andra.

Barn ska få välja kakor
Det finns många barn som har jobbiga uppväxter. Ibland är det någon som jag som strular till det en stund för att sedan ta kommandot igen och vara den lugna, trygga vuxna. (Peppar, peppar, låt mig fortsätta på denna väg!) Sedan finns det enstaka föräldrar som inte tänker på att barn påverkas negativt av onyktra föräldrar, ens någon gång då och då. Idag träffade jag en vuxen man som växte upp med en missbrukande pappa och en, i annan sjukdom, krasslig mamma. Jag lämnade honom med dels en tacksamhet för att jag är så nära mina barn och att jag har lämnat alkoholen bakom mig, men dels även med en klump i magen när jag tänker på hur många barn som aldrig får tala med någon klok vuxen eller får hjälp när ens föräldrar har tappat kontrollen över livet. Den här mannens pappa lever, men har ytterst lite kontakt med sina barn och barnbarn. Han vill inte lämna sin flaska. Mannen själv tyckte att det är bara att bita ihop för att inte bli bitter och tycka synd om sig själv. Men jag märkte vilket behov han hade att tala om det. Vad jag önskar att alkohol inte fanns ibland. Kan du förstå hur mycket den förstör? En gosse frågade mig; -Tror du att X dricker för mycket? Det handlade om en bekants bekant. Ja, svarade jag, i det här fallet var det för mycket. - Jag har märkt det, sa pojken. Där knyter det sig igen. Vad ska man säga? För visst är det så att många av oss är på gränsen till missbruk där våra mest värdefulla skatter far illa. Eller deras kompisar ser det som inte är vana vid beteendet.

Om du har bekymmer (vilket jag inte hoppas) fundera då på hur du kan rädda dig själv, men fundera samtidigt på hur du ska rädda dina barn från att få bekymmer längre fram i ungdomen eller vuxenlivet. För det är inte så svårt att ge hjälp bara du tillåter dig att förstå att det du har gjort är inte bra för barnen.
Samtidigt som jag ändå håller på att ha en tung klump i magen så sänder jag varma styrketankar till de av mina nyblivna vänner som har det svårare än jag i tillfrisknandet. Jag önskar att jag kan hjälpa er mer. Men samtidigt vet jag ju hur det är. Man är redo när man är redo. Men jag vill att alla är redo nu! 

En tung tisdagsläsning som jag avlutar lite lättsamt med planerna inför morgondagens kalas för min 9-åring. Han har något svårt att sova. Jag och Jack har shoppat loss idag. Jack är för go, han ville köpa många, stora paket så jag fick stoppa honom lite. Vi har tisslat och tasslat, ställt klockan tidigt och Jack har lovat att inte klaga på min sång i år. Vilket mys! Här nedan har vi lite bilder från vårt släktkalas i söndags. Tänk vad gott att ha släkt och vänner som kommer och firar och leker med mina barn! God natt kramar till dig. Jag hoppas att något av vad jag har sagt har varit tänkvärt. Nu knyter vi oss för snart, mycket snart är det en stor dag!

Paketöppning!
Jack vann alla lekar. Suck!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar