Välkommen!

Välkommen!
En liten blomma måste man få ibland.

måndag 30 juli 2012

DET DÄR MED ATT BE OM HJÄLP



Aprikoser, men kan vara bollar i luften.

Först och främst, lyssna gärna på länken där My Skarsgård talar om missbruk, även bra för anhöriga att lyssna till:

My Skarsgård säger kloka saker


 

Hjälp har jag svårt att be om... ...det började så här:

Pappa hade varit hemma hos mig. Han tyckte det var lite "skit i hörnen" och att han kunde fixa detta. Jag blev som vanligt stött, men för ovanlighetens skull så sa jag det till honom. (Det hade inte hänt för ett halvår sedan.) Han förklarade då att han såklart inte menade illa, utan att jag fixar detta med hus & hem, jobb och barn alldeles förträffligt och att han förstår att man inte kan vara i varenda hörn när det är så många bollar i luften. Tänka sig. Jag trodde han tyckte jag var en slarvermaja. Idag var då både min pappa och mamma hemma hos mig och oj, vad vi har röjt. Och jag ska säga att det inte bara jag som är nöjd med fina barnrum och perfekt förråd. Pappa (78 år) har inte varit så yster på länge och mamma tycker alltid det är kul att fixa hos andra. (Har jag sagt att jag älskar dem så mycket!? :))

Det är alltså en vinna-vinna-situation. Alla blir glada över att få hjälpa till och att bli hjälpta. Jag är usel på att be om hjälp och det är också en orsak till att gärna hälla i sig lite extra vin. För innerst inne kanske man tycker att man är lite, lite, aningens ensam. Men titta ut och runtomkring! Det finns människor (eller små djur) som gärna vill vara dig nära. Det gäller bara att släppa in dem.

Kram, så här på måndagen!

3 kommentarer:

  1. Att be om hjälp är oxå en styrka. Har tänkt mycket på det du skriver Anna... Det ligger mycket i vad du säger... Bra att du har kommit så långt på vägen. Du bara växer och växer på det viset. Alla gör fel och har brister, men det är inte alla som vågar stå för dom, men det gör du och vinner på det... KRAM Anna!

    SvaraRadera
  2. Du har ju också vandrat långt Lotta. Och talat om det. Det tror jag hjälper många andra också. Kramar till dig, Lotta!

    SvaraRadera