Välkommen!

Välkommen!
En liten blomma måste man få ibland.

måndag 6 augusti 2012

PERSONLIGA MÖTEN

Bären hängde på vinbärsbusken igår.

Ibland är det bra med egna möten

Gruppmöten är toppen ur ett perspektiv där man träffar personer med samma problematik. Och att du i början har möjlighet att kontakta gruppledaren i stort sett dygnet runt. Oerhört stöd i början av behandlingen. Men lite skiljer oss människor allt åt. Vi har gått olika långt i missbruket, det är olika förutsättningar om man är kille eller tjej, hur vardagen och arbetslivet ser ut. Därför är mina möten med Junepolkliniken och min favoritkontakt guld värda. Hon lyssnar och hjälper mig utifrån mig som person. Jag blir ofta förvånad hur hon liksom lägger svaren hos mig så att jag själv lyckas uttala dem. Idag har jag varit där och jag känner mig alltid styrkt när jag går därifrån. Ännu lite mer näring till min kloka hjärna och ännu lite mindre näring till min "längtaeftervin-hjärna".

Personliga möten. Det sker även i gruppen. Vi blir alla personliga med varandra, just där och då. Då finns inga dömande miner eller oförståeliga berättelser. En kombination av detta tillsammans med en egen kontaktperson har jag talat om tidigare att det är en utmärkt lösning. Behandlingar kan inte ske snabbt. Jag kan inget annat än att rekommendera ett års behandling och sedan ha kontakter med AA (där är inte jag riktigt ännu, men jag ska försöka) som är en del i 12-stegsprogrammet. AA är en livlina för många. Jag har gått på ett möte och insåg att jag är alkoholist "light". Det vill säga, inte nått den botten att man fick välja mellan att leva eller dö.

Hoppsan, blev lite allvarligt idag. Men livet är bra för mig. Gjort Svartvinbärssaft som vi kan dricka nu o i höst. :) Och jag o min goa mamma har städat lite till i garderoberna. Barnen myser över att bara vara hemma. Det regnar o jag får tända ljus!

Alla har någon i sin närhet som behöver lite hjälp. Jag ser dem lite överallt. Då kan det vara bra att veta vart man ska vända sig. Ville bara förmedla det.

Ta hand om dig!

4 kommentarer:

  1. Kloka ärliga härliga människa!!! Du får dagens hjärta av mig! kram

    SvaraRadera
  2. Oh,ett hjärta. :) Det tycker jag om. Tack!

    SvaraRadera
  3. Gillar din blogg Anna! Rakt på sak och rätt in i hjärna och hjärta. Har själv erfarenhet av missbruk hos nära släkt. Från alkohol till tunga droger. Vissa har klarat sig tack vare en kristen tro, en del har gjort som du, men många är fortfarande mitt i. En del är på väg från att bruka till att missbruka... Ingen pratar om det, men alla vet. Det sägs att vi finnar har det i generna. Tror inte en sekund på det. Självkänsla, självrespekt och egenkärlek. Brister det där så faller man lätt igenom, särskilt om det finns risker sedan tidigare. En del tar avstånd från allt vad alkohol heter, andra dras till det som en magnet.

    Din blogg är ärlig och det är därför den är så underbar att läsa! Lycka till Anna!!

    Blessed be och kram!

    SvaraRadera
  4. Tack ska du ha, Anne. Ja hu, det är ett vanligt bekymmer. Borde vara mer öppet bara för det. Kramar till dig!

    SvaraRadera